HALLELUHJA

Dette innlegget blir skrevet i gledesrus, samtidig som at det er et litt negativt innlegg. I India har jeg hittil opplevd mye rart og flott, jeg har knyttet gode bånd , tatt del i indisk kultur, funnet ut at jeg ikke liker indisk mat(i India), snakket engelsk hver dag, sovet i indisk ørken mens det regnet, lest fifty shades of grey, korrupsjon, plenty med uretferdigheter, kjøpt to fisker som heter Ahmed, vært i Goa og mye, mye mer!

På bloggen har jeg vært så positiv jeg bare kan, for jeg har så absolutt ikke lyst til å skremme noen andre som vil på utveksling til India. Om jeg hadde sittet hjemme i Norge og lest en negativ blogg om å være på utveksling i India mens jeg var fast bestemt på at India er helt konge, at jeg skulle til himmelen i ti måneder, så hadde jeg tenkt for en dust med dårlig innstilling, det er jo kjempe kult å være på utveksling i India! Jeg endte nok ikke opp i himmelen, jeg landet på indisk jord da flyet lettet.

Jeg reiste til India med mange forventninger og uten en eneste vond tanke om landet. På flyet satt jeg i god tro om at jeg ikke kom til å ha en ordentlig dusj i ti måneder fremover, at jeg kom til å være omringet at super digg indisk mat, kle meg i fine indiske klær, få mange gode venner fra hele verden, jeg reiste til og med sammen med en tanke om at det var okei for meg å gå på skole på lørdager for jeg er jo i India, og sist men garantert ikke minst, jeg trodde ikke jeg kom til å savne Bergen i det hele tatt.

Jeg har heldigvis en ordentlig dusj takket være at jeg kom til et nytt studenthus, jeg hater indisk mat i india og priser herren for at det finnes KFC, Pizza Hut, McDonalds, Costa og matbutikker med bra utvalg i Jaipur, jeg kler meg bare i klær fra zara, jeg har fått to gode venner fra Brasil og Tyskland, jeg går ikke på skole på lørdager og det hadde garantert ikke vært okei for meg. Bergen, kjære Bergen, jeg har aldri før vært slik en patriot! Jeg savner Bergen, familie, katten min Missi, venner, god mat, en dusj med varmtvann som varer lengre enn fire minutter, kebab og folk som sosialiserer på samme måte som meg!

Om noen fra sts sitter å leser dette tenker de sikkert “Da er hun i steg nummer to av de fem stegene i kultursjokket”. Det virker kanskje sånn, men india har sine sider som jeg setter pris på! Jeg er veldig glad for været, det er kult å ha fri fra regnfulle Bergen og generelt kalde Norge. I heftet jeg fikk fra IDEX og STS før jeg reiste ut på eventyr står det om kultursjokk “lack of sense of humor” er et av punktene skrevet som symptom på at du går gjennom et kultursjokk. Jeg har aldri før hatt så tørr humor som jeg har her i India og jeg er glad for at dette landet har bydt på utfordringer som har fått meg til å møte forskjellige utfordringer, irritasjoner, frustrasjoner og idioter med et stort smil +dagliglivet generelt er fylt med masse latter. Prisnivået i India er også noe jeg setter veldig pris på. At jeg har fått muligheten til å erfare indisk skole, inderes væremåte, mat, trafikk, musikk og mye mer, er jeg veldig glad for, og jeg har mine foreldre å takke for det!

Nå allesammen, kommer vi til buns i hvorfor jeg begynte å skrive dette innlegget! Organisasjonen som har ansvar for meg i India, IDEX, syntes jeg, for å si det veldig pent, er veldig rar. Endelig, idag, fikk jeg vite at hoved tullingene i organisasjonen fikk sparken. Sagheeta som alltid var sammen med oss i huset som en slags indisk mor, Aplav som var ansvarlig for high school programmet og Abisheik som var ansvarlig for alt som gjaldt reiser ble idag sparket fra IDEX, begrunnelsen på hvorfor ble gitt av sjefen i IDEX, etiske grunner. Jeg har også fått høre at en av grunnene til at dem ble sparket var fordi at dem sammarbeidet om å stjele penger fra IDEX, india er korrupt, og disse tre typene tror jeg ikke hadde hatt noen problem med å gjøre noe slikt.

Jeg har ikke vært fornøyd med jobben Sangheeta, Aplav eller Abisheik har gjort i løpet av min periode i India. Man kan dermed konkludere med at jeg ble kjempe glad! Jeg fikk nyheten på vei hjem fra zara med en ny genser og en pizza fra Pizza Hut sammen med min venninne Victoria. Det er den beste pizzaen jeg har spist i India hittil!

-Jeg håper alle har en fin dag, det har ivertfall jeg!

4 thoughts on “HALLELUHJA

  1. Du er så flink til å skrive!! Merker jeg savner humoren din nå, men det er ikke så lenge igjen til vi møtes. Kos deg masse videre!

Leave a Reply

